Samsun-Sivas Demiryolu Hattı Modernizasyonunun Tamamlanması Töreni’nde Yaptıkları Konuşma

01.11.2020

Değerli Kardeşlerim,

Hanımefendiler, Beyefendiler,

Sizleri bir kez daha en kalbi duygularımla, muhabbetle selamlıyorum. Buradan tüm Samsun’a, tüm Samsunlu kardeşlerime selam ve sevgilerimi gönderiyorum. Her zamanki gibi yine bizi büyük bir coşkuyla bağrına basan Samsun halkına özellikle teşekkür ediyorum.

İl Kongremizde görev alan dava arkadaşlarıma, şehrimize ve milletimize hizmet yolunda Rabbimden muvaffakiyetler diliyorum. Samsun, demokrasinin, vefanın, kardeşliğin şehri olduğunu bir kez daha gösterdi. Milli mücadelenin bayraktarlığını yapan Samsun, 19 yıldır sürdürdüğümüz büyük ve güçlü Türkiye mücadelemizde de bizi hiçbir zaman yalnız bırakmadı. Vesayetten darbecilere, terör örgütlerinden ekonomik tetikçilere kadar milletimizin istiklal ve istikbaline yönelik tüm saldırılarda Samsunlu kardeşlerimizi hep yanımızda bulduk.

Biz de yatırımlarımızla, eserlerimizle, projelerimizle Samsun’a vefa borcumuzu ödemenin gayreti içinde olduk. Karadeniz’in en güzel şehirlerinden olan Samsun’u daha da güzelleştirmek için gecemizi gündüzümüze kattık. Geride bıraktığımız 18 senede Samsun’a toplamda eski rakamla 30 katrilyon, yeni rakamla 30 milyar lirayı aşan yatırım yaptık. Eğitimde, sağlıkta, adalette, emniyette, ulaşımda, turizmde, ticarette, tarımda Samsun’u 18 yıl öncesine göre çok farklı bir konuma taşıdık. Yatırımcılarımız neticesinde Samsun 18 yıl öncesine göre artık geleceğine daha büyük bir umutla bakıyor. Tarım, turizm, sanayi ve ticarette elde ettiği başarılarla Samsun, sadece çevre illere değil tüm Karadeniz Bölgesi’ne ilham kaynağı oluyor. Bizler de Samsun’un bu başarılarıyla her zaman gurur duyuyoruz. Samsunlu çiftçilerimizin, sanayicilerimizin, Samsunlu ticaret erbabımızın güçlenmesi için gereken her türlü desteği kendilerine veriyoruz.

Özellikle şehrimizin ulaşım altyapısındaki eksiklikleri gidererek Samsun’u ülkemizin doğusu ile batısı arasında bir köprü haline getirmeye çalışıyoruz. Samsun doğu-batı hattında kritik bir şehir olmanın yanında tüm Orta Anadolu’nun ve güneyin Karadeniz’e açılan kapısıdır. Ancak Samsun uzun yıllar bu merkezi konumunun avantajlarını maalesef hakkıyla kullanamamıştır. Aslında benzer bir tablo ülkemizin diğer pek çok vilayeti için de geçerlidir.

Ulaşım altyapısındaki sorunlar şehrimizin gelişmesinin, kalkınmasının önündeki en büyük engellerden biri olmuştur. Kara, hava ve demiryolu ağının eksikliği sanayici ve ticaret erbabımız başta olmak üzere toplumumuzun tüm kesimleri tarafından hissedilmiştir. Biz son 18 yılda özellikle ulaşım alanında hayata geçirdiğimiz projelerle bu makûs talihi tersine çevirdik. Tamamen ideolojik sebeplerle önümüze çıkartılan engellere aldırmadık. Yol medeniyettir, diyerek yurt genelinde bir ulaşım seferberliği başlattık. Cumhuriyet tarihimizin boyunca yapılan hizmetlerin kat be kat fazlasını 18 yıla sığdırmayı başardık. Bölünmüş yol uzunluğumuzu 6 bin 100 kilometreden 27 bin 715 kilometreye yükselttik. Otoyol uzunluğumuzu 1714 kilometreden 3 bin 325 kilometreye çıkardık. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden Osman Gazi Köprüsü’ne, Marmaray’dan Avrasya Tüneli’ne, Nissibi Köprüsü’nden Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tüneli’ne, Ovit, Erkenek, Cankurtaran, Sabuncubeli Tüneline kadar nice eseri tamamlayıp milletimizin hizmetine sunduk. 1990’da ihalesi yapılan, 93’te ilk kazması vurulan, tam 17 bakan eskiten ve göreve geldiğimizde patates deposu olması tartışılan Bolu Tüneli’ni hizmete açmak hamdolsun yine bize nasip oldu. Köprü ve viyadük uzunluğumuz 311 kilometreden 660 kilometreye yükseldi. Havalimanı sayımız 26’dan 30 ilaveyle 56’ya, havalimanlarımızın toplam yıllık yolcu kapasitesi 60 milyon kişiden 318 milyon kişiye ulaştı.

Türkiye’yi yüksek hızlı tren teknolojisiyle tanıştırarak, toplam 1213 kilometre uzunluğunda yeni hattı hizmete sunduk. Yüksek hızlı tren işletmesinde dünyada 8, Avrupa’da 6. ülke konumundayız. Yüksek hızlı tren hatlarının yanı sıra yük ve yolcu taşımacılığının birlikte yapılabileceği hızlı tren hatları da inşa ediyoruz. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu gibi stratejik projelerle Londra’dan Çin’e kesintisiz demiryolu bağlantısı kurmayı başardık. Bunun yanında ülkemizin demiryolu altyapısının tamamını modernize ettik. Son 18 yılda yenilediğimiz demiryolu hatlarımızın uzunluğu 11 bin 590 kilometreye ulaşmıştır. Anadolu bir baştan diğer başa demir ağlarla gerçek manada bizim dönemimizde örülmüştür.

Kardeşlerim,

Bugün açılışını yaptığımız Samsun-Sivas Rehabilitasyon Projesi, Türkiye’nin en büyük demiryolu modernizasyon yatırımıdır. Toplam tutarı 350 milyon avroyu bulan bu yatırımın 153 milyon avroluk kısmı Avrupa Birliği hibe fonlarından karşılanmıştır. Proje kapsamında Samsun-Sivas arasındaki 431 kilometrelik demiryolu hattı tüm altyapısı ve üst yapısıyla birlikte yenilendi. Toplam 42 adet tarihi köprüden 17’sinde güçlendirme yapılarak tarihi köprülerin tamamı restore edildi. Ayrıca, 37 adet köprü yıkılarak yeniden inşa edilirken, 121 adet hemzemin geçidin güvenliği sağlandı. Mevcut 12 adet tünel iyileştirilirken 19 adet yolcu durağı, 30 adet teknik bina, 1000’in üzerinde menfez, 1 adet karayolu üst geçidi, 6 adet üst ve 1 adet yaya altgeçidi inşa edildi.

Tarihi önemdeki bu projenin Samsun’la birlikte tüm bölgemize çok ciddi katkıları olacaktır. Sinyalizasyon sistemi ile hat kapasitesini iki kat artırırken, tren trafiğini de çok daha güvenli hale getirdik. Böylece Samsun, Amasya, Tokat, Sivas illerinde yaşayan tüm vatandaşlarımız demiryolu ile daha konforlu ve güvenli seyahat etme imkânına kavuştu. Samsun-Sivas arasında 8 saat 50 dakika olan seyahat süresi 5 saat 45 dakikaya düştü.

Ticari olarak Karadeniz’i Anadolu’ya açan bu demiryolu hattı, kuzey-güney koridorunda lojistik taşımacılığına yepyeni bir ivme kazandıracaktır. Samsun Limanı’nı İç Anadolu Bölgesi’ne bağlayan bu hat sayesinde gelen ve giden yüklerin çok daha hızlı taşınması sağlanacaktır. Daha önce yıllık 2 milyon ton yükün taşındığı bu hattın kapasitesi yüzde 50 artarak yıllık 3 milyon tona çıktı.

Bu yatırım Samsun’un bölgesel merkez konumunu güçlendirirken, hat üzerinde yaşayan vatandaşlarımıza da birçok ekonomik ve ticari fırsatlar sunacaktır. Yaklaşık 5 yılda tamamlanan ve bölgemizin medarı iftiharlarından olan bu yatırımın Samsun’a, Amasya’ya ve Sivas’a hayırlı olmasını diliyorum.

Bu eserin şehirlerimize kazandırılmasında emeği geçen Bakanlığımızı, yüklenici firmaları, mühendisinden işçisine herkesi tebrik ediyorum.

Allah ömür verdikçe, bu can bu bedende durdukça Samsun’a, 81 vilayeti ve 83 milyon insanı ile bütün Türkiye’ye hizmet etmeye devam edeceğiz.

Yeniden buluşmak, yeniden kucaklaşmak dileğiyle sizleri Allah’a emanet ediyor, hepinizi sevgiyle, saygıyla selamlıyorum.

Kalın sağlıcakla.